Blog - kategorie
Promocje
RĘKAWICZKI VIKING WALKIN FLEECE POLAROWE / 9
RĘKAWICZKI VIKING WALKIN FLEECE POLAROWE / 9

25,00 zł

Cena regularna: 29,00 zł

Najniższa cena: 29,00 zł
RĘKAWICZKI VIKING WALKIN FLEECE POLAROWE / 8
RĘKAWICZKI VIKING WALKIN FLEECE POLAROWE / 8

25,00 zł

Cena regularna: 29,00 zł

Najniższa cena: 29,00 zł
szt.
CZAPKA HI-TEC JANNU BIEGOWA UNIWERSALNA CZARNA
CZAPKA HI-TEC JANNU BIEGOWA UNIWERSALNA CZARNA

30,00 zł

Cena regularna: 40,00 zł

Najniższa cena: 40,00 zł
szt.
BRUBECK DRY BIELIZNA KOSZULKA TERMOAKTYWNA ROZ S
BRUBECK DRY BIELIZNA KOSZULKA TERMOAKTYWNA ROZ S

79,00 zł

Cena regularna: 115,99 zł

Najniższa cena: 79,00 zł
szt.
CZAPKA CARHARTT ACRYLIC WATCH HAT BEANIE BLACK/WHT
CZAPKA CARHARTT ACRYLIC WATCH HAT BEANIE BLACK/WHT

65,00 zł

Cena regularna: 77,00 zł

Najniższa cena: 77,00 zł
szt.
RĘKAWICE ROBOCZE MECHANIX THE ORIGINAL GREY / XL
RĘKAWICE ROBOCZE MECHANIX THE ORIGINAL GREY / XL

69,00 zł

Cena regularna: 79,00 zł

Najniższa cena: 79,00 zł
szt.
BLOKADA U-LOCK KRYPTONITE KRYPTOLOK MINI 7 + LINKA
BLOKADA U-LOCK KRYPTONITE KRYPTOLOK MINI 7 + LINKA

209,00 zł

Cena regularna: 249,00 zł

Najniższa cena: 59,00 zł
BŁOTNIK ASS SAVERS MUDDER MINI DETOUR GRAVEL
BŁOTNIK ASS SAVERS MUDDER MINI DETOUR GRAVEL

55,00 zł

Cena regularna: 59,90 zł

Najniższa cena: 59,90 zł
PRZEDNI BŁOTNIK ASS SAVERS MUDDER MINI BLACK
PRZEDNI BŁOTNIK ASS SAVERS MUDDER MINI BLACK

55,00 zł

Cena regularna: 59,90 zł

Najniższa cena: 59,90 zł
szt.
TYLNY BŁOTNIK ASS SAVERS WIN WING GRAVEL BLACK
TYLNY BŁOTNIK ASS SAVERS WIN WING GRAVEL BLACK

105,00 zł

Cena regularna: 119,00 zł

Najniższa cena: 119,00 zł
szt.
LAMPKA TYLNA KNOG LINK RACK BAGAŻNIK 100 LM USB-C
LAMPKA TYLNA KNOG LINK RACK BAGAŻNIK 100 LM USB-C

207,92 zł

Cena regularna: 259,90 zł

Najniższa cena: 237,92 zł
LAMPKA TYLNA KNOG LINK SADDLE SIODŁO 100 LM USB-C
LAMPKA TYLNA KNOG LINK SADDLE SIODŁO 100 LM USB-C

207,92 zł

Cena regularna: 259,90 zł

Najniższa cena: 249,00 zł
Jak wybrać: oświetlenie rowerowe?
Jak wybrać: oświetlenie rowerowe?

JAK WYBRAĆ: OŚWIETLENIE ROWEROWE?

Wyposażenie w dobre oświetlenie rowerowe jest ważne głównie ze względów bezpieczeństwa. Z jednej strony powinniśmy być dobrze widoczni dla samochodów, innych rowerzystów czy pieszych. Z drugiej natomiast to my powinniśmy dobrze widzieć przestrzeń przed nami. Sprawdźmy jeszcze co mówi prawo w tej kwestii.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. każdy rower powinien posiadać odpowiednie oświetlenie:

  • Jedno światło przednie – białe bądź żółte – świecące ciągłym lub migającym światłem
  • Jedno światło tylne – czerwone - odblaskowe
  • Jedno światło tylne świecące ciągłym lub migającym światłem
  • Kierunkowskazy – tylko, gdy konstrukcja roweru uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.

Do oświetlenia roweru zalicza się takie elementy jak: odblaski na rower i lampki rowerowe. W poniższym artykule skupimy się przede wszystkim na tych drugich. Postaramy się pomóc w odpowiedzi na pytanie: jak wybrać oświetlenie rowerowe?

1. Lampki rowerowe - rodzaje

2. Wydajność oświetlenia rowerowego - czynniki

3. System ładowania lampek rowerowych

4. Czas pracy i żywotność baterii w lampkach rowerowych

5. Opcje montażu oświetlenia rowerowego

6. Jakie lampki rowerowe wybrać?


 

1. Lampki rowerowe - rodzaje

Dobre oświetlenie roweru powinno zawierać:

  • przednie lampki rowerowe
  • tylne lampki rowerowe
  • boczne oświetlenie roweru

Oświetlenie rowerowe tylne
To przede wszystkim światła bezpieczeństwa, których celem jest dobra widoczność rowerzysty dla innych użytkowników drogi.

Oświetlenie rowerowe boczne
To co nazywa się bocznym oświetleniem roweru można spokojnie załatwić poprzez zastosowanie różnego rodzaju odblasków.

Oświetlenie rowerowe przednie
Przednie lampki rowerowe można podzielić na dwa rodzaje:

  • przednie światła bezpieczeństwa
  • systemy oświetleniowe o dużej mocy

Pierwsze pomagają zobaczyć rowerzystę, drugie to rowerzyście zapewniają dobrą widoczność.

Dojeżdżając do pracy wcześnie rano lub o zmroku czy jeżdżąc w lesie przy ograniczonym świetle dziennym, przednie światło rowerowe powinno cechować się dużą mocą, by efektywnie oświetlać przestrzeń z przodu.

Przednie lampki rowerowe o dużej mocy to przeważnie systemy z funkcją ładowania, które zapewniają maksymalne oświetlenie. Są droższe, ale znacznie jaśniejsze niż światła bezpieczeństwa i świetnie sprawdzają się w niemal każdych warunkach.

Główne różnice między modelami lampek rowerowych dotyczą opcji montażu i liczby wbudowanych diod (LED) oraz zastosowania ładowalnych akumulatorów lub baterii jednorazowych.

Oświetlenie rowerowe


 

2. Wydajność oświetlenia rowerowego - czynniki

Zdecydowana większość lamp rowerowych w ofercie BJSPORT.PL jest odporna na różne warunki atmosferyczne, dzięki trwałym korpusom oraz zastosowanym uszczelkom.

Co jeszcze trzeba wziąć pod uwagę?

Diody LED
Efektywność energetyczna i trwałość. To cechy, które czynią diody LED wiodącym źródłem światła stosowanym w lampkach rowerowych.

Lumeny
Lumen to jednostka miary określająca ilość światła padającego na obiekt. Mierzony w jednakowej odległości, lumen wskazuje natężenie światła.

Wzór wiązki
Do jazdy rowerem w warunkach miejskich (np. do pracy) przy świetle ulicznych latarni, można wybrać przednie światło z wąskim ogniskiem. Natomiast na ciemne drogi i szlaki rowerowe lub trasy w lesie poleca się wybór wiązki z szerokim kątem, aby uzyskać lepsze widzenie peryferyjne.

Generalnie wyższa moc świetlna skutkuje wyższą ceną.


 

3. System ładowania lampek rowerowych

Akumulatory litowo-jonowe
Oświetlenie rowerowe z funkcją ładowania wyposażone jest w akumulatory litowo-jonowe. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że można je ładować nawet kilkaset razy! To dość niedrogie i przyjazne środowisku rozwiązanie. W przeciwieństwie do baterii jednorazowych.

Większość lampek z systemem ładowania posiada wskaźnik poziomu naładowania lub ostrzeżenie o niskim poziomie naładowania baterii (np. migającą diodę).

Akumulatory litowo-jonowe oferują doskonałą moc w stosunku do swojej wagi i charakteryzują się długim czasem pracy.

Baterie alkaliczne
Lampki rowerowe zasilane bateriami alkalicznymi, powoli w czasie pracy baterii tracą moc i świecą coraz słabiej. Tymczasem większość akumulatorów zapewnia stałe światło aż do wyczerpania energii.

Konserwacja baterii
Większość akumulatorów wytrzymuje ponad 500 cykli ładowania - rozładowania. Można je ładować za pomocą przewodu zasilającego lub ładowarki USB.

Zaleca się, aby akumulatory ładować na 100%, ale nie należy ich przeładowywać. Akumulatory nie używane dłużej z czasem tracą swój ładunek, dlatego przed każdym kolejnym użyciem należy je podłączyć do ładowania.


 

4. Czas pracy i żywotność baterii w lampkach rowerowych

Żywotność baterii i czas pracy zależy od typu lampki, mocy systemu i rodzaju diod LED w lampie oraz sposobu użytkowania. Informacje o szacunkowym czasie pracy baterii oraz o czasie potrzebnym do naładowania 100% znajdują się w większości opisów modeli na naszej stronie (patrz: oświetlenie rowerowe).

Tryby świecenia
Większość lampek rowerowych ma wiele ustawień. Przełączać można na przykład między długotrwałym światłem o niskim zużyciu energii a jasnym światłem o dużej intensywności, które szybciej wyczerpuje baterię.

Innym często stosowanym trybem jest światło migające. Ten tryb bardziej oszczędza baterię niż światło stałe. Trzeba go jednak zachować do użytku w dzień a ciemności zdecydowanie korzystać ze światła stałego.


 

5. Opcje montażu oświetlenia rowerowego

Lampki rowerowe przednie montuje się przeważnie na kierownicy lub kasku. W przypadku nocnej jazdy w górach warto używać obu rozwiązań.

Tylne światła bezpieczeństwa można zamontować na sztycy, kasku, plecaku czy sakwie rowerowej. Niektóre można również zamontować na tylnych bagażnikach rowerowych.

Boczne światła bezpieczeństwa przeważnie zakłada się na szprychy lub ramę. Światła montowane na szprychach są szczególnie widoczne, ponieważ wyraźnie pokazują koła w ruchu.


 

6. Jakie lampki rowerowe wybrać?

Jaką lampkę rowerową wybrać do warunków

Wybór oświetlenia rowerowego zależy przede wszystkim od tego do czego ma głównie służyć.

Jazda rowerem w warunkach miejskich nie wymaga używania lampek o dużej mocy. Wystarczające są wtedy światła bezpieczeństwa z przodu i z tyłu oraz odblaski. Chociaż i warunkach miejskich mogą zdarzać się ciemne odcinki trasy.
Warto zacząć od wyposażenia w podstawowy: ZESTAW OŚWIETLENIA ROWEROWEGO. A w razie potrzeby doposażyć się w lampkę przednią o większej mocy.

Jazda na szosie na długich dystansach oprócz standardowego oświetlenia będzie wymagała także wyposażenia w światło o dość dużej mocy, ale przede wszystkim długiej żywotności.

Jazda rowerem w górach (MTB, Enduro, Downhill) lub terenowe wyprawy rowerowe będzie potrzebować dużej mocy oświetleniowej, długiego czasu baterii, korpusu odpornego na uderzenia. Warto też w takich warunkach wyposażyć się w dodatkowe oświetlenie jak choćby latarki czołówki, które posiadają opcję montażu na kasku.


 

Zobacz również:


 

KONTAKT:

biuro@bjsport.pl

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl