Blog - kategorie
Promocje
OPONA ROWEROWA MAXXIS MINION DHF WT 27,5x2,5 ZWIJANA EXO TR
OPONA ROWEROWA MAXXIS MINION DHF WT 27,5x2,5 ZWIJANA EXO TR

139,98 zł

Cena regularna: 189,00 zł

Najniższa cena: 149,00 zł
szt.
PRZEDNIA LAMPKA ROWEROWA PROX KASTOR-I ONE POWERBANK 1200 LM USB-C
PRZEDNIA LAMPKA ROWEROWA PROX KASTOR-I ONE POWERBANK 1200 LM USB-C

135,90 zł

Cena regularna: 179,00 zł

Najniższa cena: 150,00 zł
KIEROWNICA RENTHAL FATBAR V2 20 GOLD 800 / 31,8 MM
KIEROWNICA RENTHAL FATBAR V2 20 GOLD 800 / 31,8 MM

349,54 zł

Cena regularna: 399,00 zł

Najniższa cena: 399,00 zł
RĘKAWICZKI ROWEROWE ZIMOWE KELLYS CAPE BLACK / L
RĘKAWICZKI ROWEROWE ZIMOWE KELLYS CAPE BLACK / L

89,90 zł

Cena regularna: 159,00 zł

Najniższa cena: 115,00 zł
KOSZYK NA BIDON TOPEAK MODULA CAGE EX REGULOWANY
KOSZYK NA BIDON TOPEAK MODULA CAGE EX REGULOWANY

19,99 zł

Cena regularna: 29,90 zł

Najniższa cena: 23,90 zł
szt.
KASK ROWEROWY UVEX I-VO CC ZÓŁTY ROZ. 52-57 CM
KASK ROWEROWY UVEX I-VO CC ZÓŁTY ROZ. 52-57 CM

229,00 zł

Cena regularna: 369,00 zł

Najniższa cena: 239,98 zł
szt.
RĘKAWICZKI ROWEROWE ZIMOWE KELLYS CAPE BLACK / S
RĘKAWICZKI ROWEROWE ZIMOWE KELLYS CAPE BLACK / S

89,90 zł

Cena regularna: 159,00 zł

Najniższa cena: 119,00 zł
KURTKA SOFTSHELL HI-TEC NETI MĘSKA WODOODPORNA XL
KURTKA SOFTSHELL HI-TEC NETI MĘSKA WODOODPORNA XL

128,98 zł

Cena regularna: 159,90 zł

Najniższa cena: 135,00 zł
RĘKAWICZKI ROWEROWE ZIMOWE KELLYS CAPE ORANGE / L
RĘKAWICZKI ROWEROWE ZIMOWE KELLYS CAPE ORANGE / L

69,99 zł

Cena regularna: 159,00 zł

Najniższa cena: 89,90 zł
STUPTUTY OCHRANIACZE VIKING KANION 2 MORO / XL
STUPTUTY OCHRANIACZE VIKING KANION 2 MORO / XL

67,80 zł

Cena regularna: 99,99 zł

Najniższa cena: 69,99 zł
szt.
KURTKA SOFTSHELL HI-TEC NETI MĘSKA WODOODPORNA / M
KURTKA SOFTSHELL HI-TEC NETI MĘSKA WODOODPORNA / M

128,98 zł

Cena regularna: 159,90 zł

Najniższa cena: 135,00 zł
PLECAK ROWEROWY EVOC RIDE 16 LITRÓW BLACK
PLECAK ROWEROWY EVOC RIDE 16 LITRÓW BLACK

449,98 zł

Cena regularna: 579,00 zł

Najniższa cena: 469,00 zł
Jak wybrać: siodełko rowerowe?
Jak wybrać: siodełko rowerowe?

Jak wybrać: siodełko rowerowe?

Wybór odpowiedniego siodełka rowerowego, które będzie dobrze dopasowane i zapewni wysoki komfort jazdy to zadanie uważane przez niektórych za skomplikowane. Spokojnie, nie jest tak trudno jak głosi legenda :-). Jak zwykle z pomocą przychodzi wiedza oraz kilka wskazówek praktycznych. Głównymi czynnikami, które należy brać pod uwagę są:

 

RODZAJ JAZDY - BUDOWA CIAŁA

TYP AMORTYZACJI - MATERIAŁY KONSTRUKCYJNE - ROZMIAR I KSZTAŁT -  USTAWIENIE

 

Wypadkowa wszystkich tych elementów pozwoli na wybór zakończony satysfakcją. W poniższym artykule przeprowadzimy Cię dość szybko przez wszystkie zagadnienia dotyczące pytania: Jak wybrać siodełko rowerowe?

1. Jak dobrać siodełko do: rodzaju jazdy?

2. Jaki wybrać typ: amortyzacji siodełka?

3. Czym się różni siodełko: pełne i z wycięciem?

4. Jaki wybrać: materiał siodełka rowerowego?

5. Jak wybrać odpowiedni: rozmiar siodełka rowerowego?

6. Jak wybrać: kształt siodełka rowerowego?

7. Jak prawidłowo ustawić siodełko w rowerze?


 

1. Jak dobrać siodełko do: rodzaju jazdy?


W pierwszej kolejności przed zakupem warto zastanowić się do jakiego rodzaju jazdy ma być przeznaczone siodełko. Siodełka rowerowe, w zależności od ich przeznaczenia, są najczęściej klasyfikowane w 5 kategoriach.

Siodełka rowerowe do: rekreacyjnej jazdy na rowerze
Jeśli jeździsz na rowerze miejskim, tylko dojeżdżasz do pracy lub Twoje przejażdżki są krótkie i spokojne - wypróbuj siodełko przeznaczone do rekreacyjnej jazdy na rowerze. Siodełka tego typu są szerokie i krótkie. Posiadają miękką wyściółkę i / lub sprężyny.

Siodełka rowerowe do: kolarstwa szosowego
Siodełka do kolarstwa szosowego są najczęściej długie i wąskie. Przy tym mają minimalną wyściółkę, dzięki czemu osiąga się wydajniejsze przenoszenie mocy podczas pedałowania.

Siodełka rowerowe do: jazdy na rowerze górskim (MTB, Enduro, DH)
Jazda rowerem po szlakach górskich wymusza dynamiczną zmianę pozycji w siodełku. Nie raz trzeba naprzemiennie stawać na pedałach, pochylać się do tyłu lub kucać w pozycji schowanej. Ze względu na te zróżnicowane pozycje, do jazdy rowerem górskim, należałoby wybrać siodełko z wyściółką dla kości kulszowych, trwałą osłoną i opływowym kształtem, które ułatwią Ci poruszanie się.

Siodełka rowerowe do: turystyki i wypraw rowerowych
Do wielodniowych wypraw rowerowych lub wycieczek na długim dystansie przeznaczone są siodełka, które można umieścić między siodełkiem szosowym a górskim. Siodełka do wycieczek rowerowych zapewniają amortyzację dla kości kulszowych i posiadają dość długi, wąski nos.

Siodełka rowerowe do: dojazdów do pracy na rowerze
Producenci siodełek rowerowych oczywiście nie tworzą (jeszcze) specjalnej linii siodełek do dojazdów do pracy. Jednak jest to na tyle częsty rodzaj jazdy na rowerze, że można śmiało polecać pewien typ siodełek służący do tego celu. Takie siodełka powinny mieć odrobinę wyściółki, ale generalnie nie za dużo. Osoby dojeżdżające do pracy na rowerze, które jeżdżą w deszczu lub w słońcu, mogą rozważyć odporność materiałów pokrycia na warunki pogodowe.


 

2. Jaki wybrać typ: amortyzacji siodełka?

Dwa najpopularniejsze rodzaje amortyzacji siodełka rowerowego to żel i pianka.

Żelowa amortyzacja
Żel zapewnia dobre dopasowanie do ciała i najwyższy komfort użytkowania. Jest to rozwiązanie wybierane najczęściej do jazdy rekreacyjnej i krótkich wycieczek rowerowych. Pewnym minusem jest to, że żel ma tendencję do odkształcania się szybciej niż pianka.

Amortyzacja z pianki
Zapewnia miękkość i giętkość. Plusem pianki jest to, że odkształcenia wracają do pierwotnego kształtu. Piankę często wybierają rowerzyści szosowi, ponieważ zapewnia ona lepsze wsparcie niż żel oraz jednocześnie wygodę. W przypadku dłuższych tras, większej masy ciała rowerzysty lub budowy ciała, w której uwydatnione są kości kulszowe poleca się korzystanie z twardszej pianki, ponieważ nie zagęszcza się tak szybko, jak miękka pianka lub żel.

Brak amortyzacji
Na rynku występują również modele pozbawione amortyzacji. Te siodła często mają skórzane lub bawełniane pokrowce.


 

3. Czym się różni siodełko: pełne i z wycięciem?

Producenci siodełek rowerowych, wsłuchując się w opinie użytkowników, wzięli na cel przy projektowaniu, ochronę krocza. Dokładnie chodzi o obszar między kośćmi kulszowymi, przez który przechodzi mnóstwo nerwów i tętnic. Z tego powodu stosuje się rozwiązania, które zmniejszają lub eliminują materiał na środku siodełka. Dzięki wcięciu uzyskuje się efekt odciążenia okolic krocza oraz poprawia wentylację i przepływ powietrza, co z kolei wydatnie zwiększa komfort podczas długich wycieczek rowerowych.

Bezsprzecznym faktem jest natomiast to, że budowa anatomiczna każdego z nas różni się. Niektórzy rowerzyści będą odczuwać sporą ulgę dzięki siodełkom z wycięciem, innym będzie wystarczało odpowiednie wyprofilowanie a jeszcze inni będą dobrze się czuć w siodełkach pełnych.


 

4. Jaki wybrać: materiał siodełka rowerowego?

Oprócz materiału wypełnienia siodełka, który jest związany z rodzajem amortyzacji (żel i pianka) warto również poznać materiały pozostałych elementów budowy siodełka, a są to: pokrycie oraz szyny.

Pokrycie siodełka rowerowego

  • Syntetyczne

Większość siodełek jest wykonana w całości z materiałów syntetycznych. Są lekkie i nie wymagają konserwacji, co czyni je najpopularniejszym wyborem wśród rowerzystów.

  • Skóra

Na rynku dostępne są również siodełka pokryte cienką skórą. Po okresie docierania (dopasowywania indywidualnego) wynoszącym około 300 km, skóra dopasowuje się do wagi i kształtu rowerzysty. Podobnie jak w przypadku pary skórzanych butów trekkingowych, początek użytkowania może wiązać się z dyskomfortem, ale efektem końcowym jest niezwykle wygodne dopasowanie.
Wadą skóry jest to, że nie jest wodoodporna, trzeba zatem brać uwagę konieczność używania impregnatów do skóry.

Szyny siodła rowerowego
Szyny stanowią punkt połączenia siodełka z rowerem. Do szyn montowana jest sztyca rowerowa. Różnice w materiale szyn mają wpływ na koszty, wagę, wytrzymałość i elastyczność.

  • Stal - mocna i niezawodna, ale dość ciężka, więc jeśli problemem jest waga, rozważ inne opcje.
  • Stop - stosowane w szynach ze względu na ich wytrzymałość; zwykle są lżejsze od stali.
  • Tytan - bardzo lekki i mocny, dobrze pochłania wibracje, ale jest obarczony wyższą ceną.
  • Włókno węglowe - ma bardzo niską wagę i może pochłaniać pewne wibracje; raczej dostępne tylko w bardzo drogich siodełkach.

 

5. Jak wybrać odpowiedni: rozmiar siodełka rowerowego?

jak dobrać szerokość siodełka rowerowego

Siodełka rowerowe są dostępne w różnych rozmiarach i kształtach, aby można było je dopasować do różnych typów ciała. Znalezienie odpowiedniego rozmiaru siodełka rowerowego ma przede wszystkim związek z szerokością siodełka i szerokością kości kulszowych rowerzysty. Ogólnie rzecz biorąc siodełko powinno być wystarczająco szerokie, aby zapewnić dobre podparcie guzów kulszowych, ale nie na tyle szerokie, aby powodowało otarcia.

SZEROKOŚĆ KOŚCI KULSZOWYCH : SZEROKOŚĆ SIODEŁKA

Od pewnego momentu producenci zaczęli rozróżniać:

  • męskie siodełka rowerowe
  • damskie siodełka rowerowe

Projektowane są one w oparciu o pewne ogólne statystyki dotyczące budowy anatomicznej bioder kobiet i mężczyzn oraz umiejscowienie guzowatości kulszowej. Rozstaw kości kulszowych jest dość stały. Przyjmuje się, iż u mężczyzn zawiera się w zakresie 100-136 mm (średnio 118 mm), a u kobiet około 112-148 mm (średnio 130 mm).

W jaki sposób zmierzyć rozstaw własnych kości kulszowych?
Najprostsza metoda to usiąść na plastycznym materiale, który uwidoczni wgniecenia w miejscach kości kulszowych. Świetnie sprawdzi się pianka (np. florystyczna), tektura falista, ewentualnie… piasek lub błoto. Dla wzmocnienia efektu wgniecenia można chwycić się za kolana i podnieść nogi do góry. Później pozostanie już tylko zmierzyć odległość pomiędzy środkami odciśniętych dołków. Uzyskana wartość to jest rozstaw naszych kości kulszowych. Wybierając szerokość siodełka dodaj 20-40 mm do rozstawu swoich kości kulszowych

SZEROKOŚĆ KOŚCI KULSZOWYCH + (20-40 mm) = SZEROKOŚĆ SIODEŁKA

Szerokość siodełka rowerowego jest mierzona od krawędzi do krawędzi w najszerszym miejscu. Parametry podajemy w opisach konkretnych modeli siodełek.


 

6. Jak wybrać: kształt siodełka rowerowego?

Jeśli chodzi o wybór odpowiedniego kształtu i wyprofilowania siodełka rowerowego polecamy zrobić jeden pomiar:

Zmierz obwód uda przy pachwinie. Przy mocno rozwiniętym mięśniu czworogłowym warto wybrać siodełko bardziej wykrojone. Pozwoli to uniknąć nieprzyjemnego ocierania udami o bok siodełka.


 

7. Jak prawidłowo ustawić siodełko w rowerze?

Prawidłowe ustawienie siodełka obejmuje 3 najważniejsze parametry:

Wysokość siodełka
Zbyt nisko ustawione siodełko powoduje wzrost obciążeń na rzepce i jej ścięgnie. Zbyt wysokie - bóle tylnej części stawu kolanowego. Jak zatem prawidłowo ustawić wysokość siodełka? Podajemy 2 metody (za: dorehabilitacji.pl)

Metoda 1
Siedząc na siodełku, ustaw stopy piętami na pedałach. Obróć korbę do najniższego położenia pedału (kolano powinno być wyprostowane). Następnie ustaw stopę jak podczas jazdy. Kąt zgięcia w stawie kolanowym powinien wynosić około 25-30°.

Metoda 2
Zmierz wysokość od podłoża do spojenia łonowego. Pomnóż wynik pomiaru przez 0,883. Uzyskany rezultat odpowiednią odległością górnej powierzchni siodełka od środka osi suportu.

Pozycja siodełka przód-tył
Usiądź w rowerze jak w czasie jazdy. Ustaw korbę równolegle do podłoża. W tej pozycji, kolano nogi wysuniętej do przodu powinno znajdować się nad osią pedału. Dokładnie: poprowadź linię pionową od Twojej rzepki w dół. Linia powinna przechodzić przez środek osi pedału. Jeśli nie - przesuń siodło do przodu lub do tyłu, aby uzyskać ten efekt.

Pochylenie siodełka
W większości przypadków najlepiej ustawić siodełko równolegle do podłoża.


SIODEŁKA ROWEROWE W OFERCIE BJSPORT.PL

Siodełka rowerowe

 


Zobacz również:

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl